Vanliga frågor (FAQ)
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna!
FAQ – Övningar och hur det fungerar, FAQ – Medlemskap och webbplats
FRÅGOR OM ÖVNINGARNA OCH HUR DET FUNGERAR
Då har du troligen ett mellanslag för mycket någonstans. Eller en accent på fel ställe. Ett felaktigt extra ”mellanslag/space” före eller efter din inmatade text gör att ditt svar blir fel även om texten/ordet innan är korrekt. Mer bra att ”tänka på” hittar du på sidan sidan Instruktioner – viktigt att känna till.
Det är olika för olika inmatningsenheter. Om du inte lyckas ställa in ditt tangentbord på datorn så kan du knappa in Alt + 0241. Håll ner alt-tangenten samtidigt som du slår in sifferkombinationen. På Mac Tryck först alt-knappen och ¨/^-knappen (strax intill returknappen). Då får du ett ~. Tryck omedelbart ett n så ändras detta till ñ. Vi har också lagt in tecknet längst ner i menyn till höger (längst ner på mobil) om man vill kopiera och klistra in.
Då har du med största sannolikhet problem med din spellchecker (automatiska stavningskontroll). UtilTalk+ ändrar aldrig den inmatade texten. Du kan läsa om spell checker på sidan Instruktioner – viktigt att känna till.
Det KAN förekomma två varianter av flervalsfrågor. En variant där du ser svaret omedelbart efter att du klickat på ditt svarsalternativ. Om du svarat rätt blir det du klickat på grönmarkerat, annars rödmarkerat. Om du svarat fel så blir det du klickat på rödmarkerat och det rätta svaret markeras i grönt. Den andra varianten ger dig inte rätta svar förrän hela Quizet fyllts i och du trycker på rätta knappen.
Om svaret är långt, det vill säga en lång text, då ryms ibland inte all text i den synliga delen av röda ramen.
Det du ska gör då är klicka den röda rutan med musen och tryck på höger piltangent så rullar du in texten som hamnat utanför. Det går också att klicka i rutan och hålla musknappen nedtryckt och dra till höger.
Nej, dina resultat sparas inte. Däremot kan du ladda ner en Resultatlista/Checklista som du kan fylla i elektroniskt eller skriva ut på papper.
FRÅGOR OM MEDLEMSKAP OCH WEBBPLATS
Om mail från oss skulle råka hamna i skräpposten så kan man nästan alltid avhjälpa det genom att lägga till epost adressen i din kontaktbok. Kontrollera vår avsändaradress och lägg till den i dina kontakter.
Ja, det kan stämma. En UtilTalk+ session varar i max 2 timmar därefter loggas användare automatiskt. Men ingen fara, det är bara att logga in på nytt. Du blir också automatiskt utloggad om loggar in på ditt konto från en annan enhet. Det är bara tillåtet att vara inloggad på en enhet åt gången (kontot är personligt). Om du misstänker att någon använder ditt konto så byt lösenord snarast.
Om du inte fått bekräftelsemail så har det troligen hamnat i din skräppost. I många mailprogram kan man tala om att vissa mail som hamnat i skräpposten inte är skräppost. Det kan vara bra om du gör det så missar du inte mail från oss i framtiden.
Det står angivet på respektive MEDLEMSKAP om de förlängs automatiskt eller är tidsbegränsade.
Ja, du kan säga upp det närsomhelst. Du får inte tillbaka pengar för påbörjad period men du får tillgång till abonnemanget fram tills nästa period skulle ha börjat.
Det gör du under menyvalet ”Mitt Utiltalk+”.
Om det var länge sedan du hade ett giltigt abonnemang kan det hända att vi av GDPR skäl tagit bort ditt konto. Men du kan snabbt och enkelt skapa ett nytt!
Ja, går att ordna. Maila oss med dina önskemål. Antal licenser (elever) och kontaktuppgifter så hör vi av oss! Maila oss på mailadressen sälj, du hittar den under kontakt.
Har du sagt upp ditt medlemskap så står det ett slutdatum i kolumnen ”Giltigt till”. Prisinformationen under kolumnen fakturering står kvar som information över ursprunglig fakturering.
Fick du inte svar på din fundering? Eller är det något som du misstänker inte fungerar som det är tänkt. Vill du så kan du skicka ett mail till oss!🙂.
Mailadressen hittar du här: kontakt.